wtorek, 20 marca 2018

NOWE ROZWIĄZANIA KOMUNIKACYJNE


PRZYSZŁOŚĆ DZIĘKI PROJEKTOWI BRT - Jednym z najważniejszych problemów, z jakim przyjdzie zmierzyć się Gminie Stare Babice w najbliższym czasie będzie sprawa połączeń komunikacyjnych, czyli dojazdu naszych mieszkańców rano do Warszawy oraz powrotów z miasta stołecznego w godzinach popołudniowych.

Sytuacja w tym względzie pogarsza się z każdym kolejnym rokiem. Korków przybywa w szybkim tempie, a proces ten przyspieszy jeszcze w związku z obserwowanym w ostatnich latach wzrostem rozwoju budownictwa mieszkaniowego, nie tylko u nas, ale po całej zachodniej stronie Mazowsza. Udziela się coraz więcej pozwoleń na budowę, powstają nowe osiedla developerskie, liczba ludności, a więc i samochodów przybywa.

Tymczasem koncepcji na nowe drogi dojazdowe raczej brak. Alternatywą może, a właściwie musi być transport publiczny. Od lat mówiło się o kolejce dojazdowej na wzór słynnej grodziskiej WKD, od dawna też w planach rozwojowych naszej gminy oraz gmin sąsiednich istnieje zarezerwowany pas terenu pod potrzebną infrastrukturę. Perspektywa połączenia kolejowego wydawała się jednak odległa i przez wielu, także samorządowców traktowana była jako coś abstrakcyjnego. Pogarszająca się sytuacja zmusza jednak do działania - zmienił się również pomysł - zamiast transportu szynowego, ma być szybki, wygodny i tani autobus, który dotrze z Warszawy do Kampinosu w niespełna pół godziny, a do Sochaczewa w mniej niż godzinę. Stać się ma tak dzięki projektowi BRT dla zachodniego Mazowsza, który na początku maja 2017 roku omawiali w warszawskim urzędzie marszałkowskim samorządowcy, ewentualni inwestorzy i potencjalni wykonawcy. Wydaje się, że jest to ostateczna koncepcja na nowe rozwiązanie dla komunikacji publicznej w korytarzu Warszawa - Stare Babice - Ożarów - Leszno - Błonie - Kampinos - Sochaczew. Wybrano propozycję stosowaną z powodzeniem już w ponad 200 miastach na świecie - Bus Rapid Transit (BRT). Koszt budowy linii jest szacowany na kwotę od 249 do 331 milionów złotych i w dużej mierze mógłby zostać pokryty z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego a także częściowo również z budżetów samorządowych. Szacuje się, że jest to koncepcja o połowę tańsza od wcześniejszej, szynowej. Szybki transport autobusowy po specjalnych bus-pasach prowadziłby z Warszawy do Sochaczewa, przez Babice, Leszno i Kampinos, z odgałęzieniami do Ożarowa, Błonia i Teresina. Projekt zakłada budowę dwujezdniowej betonowej drogi, ze ścieżką rowerową i chodnikami, która częściowo pokrywać się będzie z istniejącą drogą wojewódzką nr 580 oraz ekspresową S8, w większości biegnąć będzie jednak przez obszar obecnych pól uprawnych. Po niej kursować mają, z częstotliwością trzech na godzinę, wyłącznie szybkie autobusy komunikacji zbiorowej, poruszające się ze średnią prędkością 80 km/h. Z jednej strony docierać będą do centrum Sochaczewa, z drugiej do planowanej, skrajnie-zachodniej stacji II linii warszawskiego metra - Chrzanów, lub nawet, dalej w kierunku Śródmieścia. Należy sądzić, że kursujące autobusy posiadać będą napęd elektryczny, bo na taki obecnie stawiają duże miasta rozbudowujące swój tabor przewozowy. Efekt ekologiczny byłby zapewniony. Projektodawcy pomysłu szacują, że uruchomienie linii BRT ograniczy dzienną liczbę samochodów dojeżdżających do Warszawy od strony zachodniej (przez gminy Ożarów Mazowiecki i Stare Babice) o kilka tysięcy. Oczywiście, popularność transportu zbiorowego związana jest zawsze ze zmianą pewnych przyzwyczajeń. Mieszkańcy muszą chcieć korzystać z takiego rozwiązania, co wiąże się ze zmianą dotychczasowych przyzwyczajeń, niezbędna jest również odpowiednia sieć przystankowa, sieć parkingów typu "parkuj i jedź" oraz wysoka jakość usług świadczonych przez przewoźnika publicznego - takich jednak należy się spodziewać. Jak można wyczytać na oficjalnych internetowych stronach samorządowych na spotkaniu 4 maja w warszawskim urzędzie marszałkowskim, gminni i powiatowi samorządowcy w pełni poparli inicjatywę i zobligowali władze powiatowe i wojewódzkie do rozpoczęcia realizacji programu. Doszło do wskazania wykonawcy projektu i przyszłego administratora linii. Miałaby nim zostać Warszawska Kolej Dojazdowa, realizująca obecnie głównie komunikację kolejową na trasie Warszawa Śródmieście - Podkowa Leśna - Grodzisk Mazowiecki. Wydaje się, że realizacja tego ambitnego projektu jest coraz bliżej.
Tomasz Szuba