PRZYSZŁOŚĆ DZIĘKI PROJEKTOWI BRT - Jednym
z najważniejszych problemów, z jakim przyjdzie zmierzyć się Gminie Stare Babice
w najbliższym czasie będzie sprawa połączeń komunikacyjnych, czyli dojazdu
naszych mieszkańców rano do Warszawy oraz powrotów z miasta stołecznego w godzinach
popołudniowych.
Sytuacja
w tym względzie pogarsza się z każdym kolejnym rokiem. Korków przybywa w
szybkim tempie, a proces ten przyspieszy jeszcze w związku z obserwowanym w ostatnich
latach wzrostem rozwoju budownictwa mieszkaniowego, nie tylko u nas, ale po
całej zachodniej stronie Mazowsza. Udziela się coraz więcej pozwoleń na budowę,
powstają nowe osiedla developerskie, liczba ludności, a więc i samochodów
przybywa.
Tymczasem
koncepcji na nowe drogi dojazdowe raczej brak. Alternatywą może, a właściwie
musi być transport publiczny. Od lat mówiło się o kolejce dojazdowej na wzór
słynnej grodziskiej WKD, od dawna też w planach rozwojowych naszej gminy oraz
gmin sąsiednich istnieje zarezerwowany pas terenu pod potrzebną infrastrukturę.
Perspektywa połączenia kolejowego wydawała się jednak odległa i przez wielu,
także samorządowców traktowana była jako coś abstrakcyjnego. Pogarszająca się
sytuacja zmusza jednak do działania - zmienił się również pomysł - zamiast
transportu szynowego, ma być szybki, wygodny i tani autobus, który dotrze z Warszawy
do Kampinosu w niespełna pół godziny, a do Sochaczewa w mniej niż godzinę. Stać
się ma tak dzięki projektowi BRT dla zachodniego Mazowsza, który na początku
maja 2017 roku omawiali w warszawskim urzędzie marszałkowskim samorządowcy,
ewentualni inwestorzy i potencjalni wykonawcy. Wydaje się, że jest to
ostateczna koncepcja na nowe rozwiązanie dla komunikacji publicznej w korytarzu
Warszawa - Stare Babice - Ożarów - Leszno - Błonie - Kampinos - Sochaczew.
Wybrano propozycję stosowaną z powodzeniem już w ponad 200 miastach na świecie
- Bus Rapid Transit (BRT). Koszt budowy linii jest szacowany na kwotę od 249 do
331 milionów złotych i w dużej mierze mógłby zostać pokryty z Regionalnego
Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego a także częściowo również z budżetów
samorządowych. Szacuje się, że jest to koncepcja o połowę tańsza od
wcześniejszej, szynowej. Szybki transport autobusowy po specjalnych bus-pasach
prowadziłby z Warszawy do Sochaczewa, przez Babice, Leszno i Kampinos, z odgałęzieniami
do Ożarowa, Błonia i Teresina. Projekt zakłada budowę dwujezdniowej betonowej
drogi, ze ścieżką rowerową i chodnikami, która częściowo pokrywać się będzie z istniejącą
drogą wojewódzką nr 580 oraz ekspresową S8, w większości biegnąć będzie jednak
przez obszar obecnych pól uprawnych. Po niej kursować mają, z częstotliwością
trzech na godzinę, wyłącznie szybkie autobusy komunikacji zbiorowej,
poruszające się ze średnią prędkością 80 km/h. Z jednej strony docierać będą do
centrum Sochaczewa, z drugiej do planowanej, skrajnie-zachodniej stacji II
linii warszawskiego metra - Chrzanów, lub nawet, dalej w kierunku Śródmieścia.
Należy sądzić, że kursujące autobusy posiadać będą napęd elektryczny, bo na
taki obecnie stawiają duże miasta rozbudowujące swój tabor przewozowy. Efekt
ekologiczny byłby zapewniony. Projektodawcy pomysłu szacują, że uruchomienie
linii BRT ograniczy dzienną liczbę samochodów dojeżdżających do Warszawy od
strony zachodniej (przez gminy Ożarów Mazowiecki i Stare Babice) o kilka
tysięcy. Oczywiście, popularność transportu zbiorowego związana jest zawsze ze
zmianą pewnych przyzwyczajeń. Mieszkańcy muszą chcieć korzystać z takiego
rozwiązania, co wiąże się ze zmianą dotychczasowych przyzwyczajeń, niezbędna
jest również odpowiednia sieć przystankowa, sieć parkingów typu "parkuj i jedź"
oraz wysoka jakość usług świadczonych przez przewoźnika publicznego - takich
jednak należy się spodziewać. Jak można wyczytać na oficjalnych internetowych
stronach samorządowych na spotkaniu 4
maja w warszawskim urzędzie marszałkowskim, gminni i powiatowi samorządowcy w
pełni poparli inicjatywę i zobligowali władze powiatowe i wojewódzkie do
rozpoczęcia realizacji programu. Doszło do wskazania wykonawcy projektu i przyszłego
administratora linii. Miałaby nim zostać Warszawska Kolej Dojazdowa, realizująca
obecnie głównie komunikację kolejową na trasie Warszawa Śródmieście - Podkowa
Leśna - Grodzisk Mazowiecki. Wydaje się, że realizacja tego ambitnego projektu
jest coraz bliżej.
Tomasz
Szuba